МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИУКРАЇНИ
Національний педагогічний університетімені М.П. Драгоманова
«ЗАТВЕРДЖЕНО»
на засіданні Вченої ради факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського
НПУ імені М.П.Драгоманова
“______”___________________2019 р.
Протокол № _______________
Декан факультету
проф. Федоришин В.І.
Робоча програма
навчальної дисципліни (за вибором ВЗО)
Історія джазового мистецтва
(назва навчальної дисципліни)
освітнього ступеня бакалавр
(бакалавр/магістр
галузь знань 01 Освіта/Педагогіка
(шифр і назва галузі знань)
спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво; Художня культура і мистецтво; Хореографія
(код і назва спеціальності)
Шифр за навчальним планом__ ВВ 2.2.2______
Київ 2019 рік
Робоча програма розроблена на підставі навчальної програми затвердженої на засіданні Вченої ради НПУ імені М.П. Драгоманова «_____» __________20___ року, протокол № ___.
Розробники програми : Кульбовський П. М. - ст. викладач кафедри теорії та історії музики . факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського
НПУ імені М. П. Драгоманова
Затверджено на засіданні кафедри теорії та історії музики
«___»________20___ року, протокол №__
Завідувач кафедри_________________ проф. Коробецька С. Ю.
1 Навчальна програма рецензується двома провідними фахівцями даної предметної галузі : І рецензент – має бути співробітником університету, ІІ – співробітником іншої установи (навчального закладу).
$11. Опис дисципліни
Шифр дисципліни ВВ 2.2.2
Загальні характеристики дисципліни |
Навчальне навантаження з дисципліни |
Методи навчання і форми контролю |
||
Галузь знань - 01 Освіта/педагогіка |
Кількість кредитів - 3 |
Методи навчання пояснювально-ілюстративний, дослідницько-аналітичний Лабораторні роботи Самостійна робота студента (СРС) |
||
Спеціальність 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) |
Загальна кількість годин - 90 |
|||
Денна Тижнів - 15 |
||||
Освітній ступінь- бакалавр Вибіркова |
||||
Рік вивчення дисципліни за навчальним планом 3 |
Лекції 10 |
лабораторні: 23 |
Форми поточного контролю Модульний контроль |
|
Семестр VI |
Самостійна робота: 57 |
|||
Тижневе навантаження (год): аудиторне: 2 самостійна робота:3,8 |
Форма підсумкового контролю Залік 3 год |
|||
Співвідношення аудиторних годин і годин СРС 2 / 3.8 |
||||
Мова навчання – українська |
Предметом вивчення навчальної дисципліни - є оволодіння знаннями, загальними, фаховими та спеціальними компетентностями з теоретичних і практичних досягнень музичних діячів джазового напрямку та мистецтво джазу як соціокультурне явище ХХ століття. Основу курсу складають узагальнення, навички та знання набуті студентами в процесі освоєння теоретичного циклу та прогресивний практичний досвід у сфері викладання музично-теоретичних і музично-історичних дисциплін.
Міждисциплінарні зв’язки з історія світової культури, історія музичної культури, акустика. гармонія. Сольфеджіо, гра на музичному інструменті. вітчизняна та всесвітня історія музики.
Мета та завдання навчальної дисципліни
Мета: Оволодіння навиками фрагментарного та цілісного слухового аналізу музичного твору джазового стилю. Збагачення музичного та загальнокультурного рівенястудентів, розвиток художнього смаку та здібностей, вміння сприймати музику та досконало розбиратися у формі та стилістиці музичних творів джазового стилю.
Завдання:
1. Вивчення специфічних рис джазової музики та методів її аналізу.
2. Вивчення елементів музичної мови, їх виражальних можливостей.
3. Прищепити студентам навички в визначенні тематизму і засобів його розвитку, дати основу для класифікації творів за формою та жанрами.
4. Виховання музичного смаку, активної позиції в оцінці явищ мистецтва.
ІІ. Основні результати навчання і компетентності
№ з/п |
Результати навчання |
Компетентності |
1. |
Знати $1· специфічні особливості образно-мовної системи джазового мистецтва та систему виразових засобів; $1· принципи тематичного розвитку та формотворення тональної музики; $1· систему та історичну еволюцію типових джазових форм різних жанрів, стилів; $1· методику аналізу різних стилів і жанрів. Вміти $1· грамотно розуміти та оцінювати музичний твір; $1· розвивати почуття художньої форми, логіки музичної композиції; $1· визначати композиційні закономірності твору, його типові та індивідуальні особливості; $1· володіти видами аналізу: інтонаційним, цілісним, художньо- педагогічним, порівняльним тощо; $1· спрямовувати музично-теоретичні знання на професію майбутнього вчителя. |
Володіння навиком слухового аналізу музичного твору інструментального, вокального або оркестрового жанру володіння навиками слухового сприйняття та асоціативного мислення Здатність до самостійної пізнавальної діяльності, самоорганізації та саморозвитку; музично-інформаційну і технологічну здатність до самостійного пошуку музичного матеріалу в мережі Інтернет, репертуарних збірках, навчально-методичних посібниках; - здатність аналізу окремих елементів музичної мови у тісному зв’язку зі змістом твору; - здатність самостійно оцінити художню значимість окремих творів; |
ІІІ. Тематичний план дисципліни
На вивчення навчальної дисципліни відводиться: 3 кредити ECTС - 90 годин, 15 тижнів
№ з/п |
Назви модулів і тем |
К-сть годин Денна |
|||
Лекції |
Лабор |
СРС |
всього |
||
Змістовий модуль 1. Витоки джазу. Ранні джазові стилі. |
|||||
1.1 |
Тема 1 Витоки. Африканське коріння |
2 |
3 |
5 |
|
1.2 |
Тема 2. Блюз |
2 |
4 |
6 |
|
1.3 |
Тема 3. Ск. Джоплін . регтайм |
2 |
4 |
6 |
|
1.4 |
Тема 4. Зародження класичного джазу |
2 |
3 |
6 |
|
1.5 |
Тема 5. Новоорлеансткий класичний стиль |
2 |
4 |
6 |
|
1.6 |
Тема 6. Чікагський класичний стиль |
2 |
4 |
6 |
|
1.7 |
Тема 7. Дж. Р. Мортон, Б. Сміт |
2 |
4 |
6 |
|
1.8 |
Тема 8. Білі у джазі. |
3 |
4 |
7 |
|
|
6 |
11 |
30 |
47 |
|
Усього годин |
47 |
||||
Змістовий модуль 2. Свінг. Бі-боп. Сучасні джазові стилі. Джаз в Україні. |
|||||
2.1 |
Тема 9. Д. Армстронг, Б. Бейдербек |
2 |
4 |
6 |
|
2.2 |
Тема 10. Свінг. Д. Еллінгтон. Е. Фітцджеральд |
3 |
4 |
7 |
|
2.3 |
Тема 11. Становлення біг-бендів Хендерсон. Страйд-піано. |
3 |
3 |
6 |
|
2.4 |
Тема 12. Джазовий саксофон. К.Хокінс, Л.Янг, Ч. Паркер |
2 |
4 |
6 |
|
2.5 |
Тема 13. Бі-боп, Хард-боп. Д. Гілеспі |
2 |
4 |
6 |
|
2.6 |
Тема 14. Європейський кул-джаз. О.Коулмен |
3 |
4 |
7 |
|
2.7 |
Тема 15. Джаз в Україні та СРСР |
2 |
4 |
6 |
|
10 |
23 |
57 |
90 |
||
Усього годин |
90 |
ІV. Зміст дисципліни
№ п/п |
Назва модулів, тем та їх зміст |
К-сть годин Денна |
||
Лекції |
Лабор. |
СРС |
||
Модуль 1 Витоки джазу. Ранні джазові стилі. |
||||
1.1 |
Тема 1. Витоки. Африканське коріння. Загальна історія джазових стилів. Основні принципи функціонування джазової музики. Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Мысовский В. Джаз. краткий очерк |
2 |
3 |
|
1.2 |
Тема 2.Блюз. Передумови та передісторія виникнення блюзу. Респонсорний принцип побудови. Спірічуел. Блюзові тони. Блюзовий квадрат. Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Конен В. Легенда и правда о джазе. $12. Jones, LeRoi.Blues people : Negro music in white America. |
2 |
4 |
|
1.3 |
Тема 3.Ск. Джоплін. Регтайм. Перехресна ритміка. Фортепіанні джазові стилі. Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Oliver P. Blues fell this morning. — London, 1960. |
2 |
3 |
|
1.4 |
Тема 4. . Зародження класичного джазу. Бенні Моутен. Приклади для аналізу - Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Олендарьов В. Про логіку інтонаційного процесу в джазі |
2 |
3 |
|
1.5 |
Тема 5. Новоорлеансткий класичний стиль. Кінг Олівер. Креольська субкультура. Нік Ларокка. Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Переверзев, Л. Б. «Приношение Эллингтону» и другие тексты о джазе |
2 |
4 |
|
1.6 |
Тема 6. Чікагський класичний стиль. Фонограф. Пол Уайтмен. Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Полянський В. Стилістика раннього джазу |
2 |
4 |
|
1.7 |
Тема 7. Дж. Р. Мортон, Б. Сміт – легенда класичного блюзу. Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Полянський Т. Традиційний джаз |
2 |
4 |
|
1.8 |
Тема 8. Білі у джазі. «Original Memphis Five». Б. Гудмен. Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Симоненко С. Лексикон джаза |
3 |
4 |
|
Всього год мод 1 |
6 |
11 |
30 |
|
Всього годин модуль 1 |
47 |
№ п/п |
Назва модулів, тем та їх зміст |
К-сть годин |
||
Лекції |
Лабор |
СРС |
||
Модуль 2 Свінг. Бі-боп. Сучасні джазові стилі. Джаз в Україні. |
||||
2.1 |
Тема 1. Л. Армстронг, Б. Бейдербек Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Конен В. Пути американской музики. |
2 |
4 |
|
2.2 |
Тема 2.Свінг. Д. Еллінгтон. Е. Фітцджеральд Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Леонард, Г. Джаз . |
2 |
4 |
|
2.3 |
Тема 3. Становлення біг-бендів Хендерсон. Страйд-піано Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Hodeir, André. Jazz, its evolution and essence. |
3 |
3 |
|
2.4 |
Тема 4. Джазовий саксофон. Хокінс, Янг, Ч. Паркер Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Переверзев, Л. Б. «Приношение Эллингтону» и другие тексты о джазе. |
2 |
4 |
|
2.5 |
Тема 5. Бі-боп, Хард-боп Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Переверзев, Л. Б. «Приношение Эллингтону» и другие тексты о джазе |
2 |
4 |
|
2.6 |
Тема 6. Європейський джаз. Кул-джаз. О.Коулмен Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна:
Література додаткова: $11. Переверзев, Л. Б. «Приношение Эллингтону» и другие тексты о джазе |
3 |
4 |
|
2.7 |
Тема 7. Джаз в Україні та СРСР Рекомендовані інформаційні джерела: Література основна: $11. Безпала С. Сучасний рівень осмислення українського джазу. $12. Кизлова О. Как живется джазу в Украине Література додаткова: $11. Советский джаз. Проблемы. события. Мастера: сб. статей $12. Железный А. Как Леонид Утесов создал оркестр Теа-джаз
|
2 |
4 |
|
Всього годин модуль 2 - 53 год. |
4 |
12 |
27 |
|
Всього годин Модуль 1, 2 |
90 |
4.3. Організація самостійної роботи студентів
Модуль1
Тема 1.1. Теоретичні завдання.Значення поняття граунд-біт для джазової музичної мови.
Тема 1.2. Теоретичні завдання. Визначення поняття поліритмія.
Тема 1.3. Теоретичні завдання. Регтайм і сучасна фортепіанна техніка.
Тема 1.4. Теоретичні завдання. Історичн основи креольської суб-культури.
Тема 1.5. Теоретичні завдання. Сідней Беше – геніальний кларнетист.
Тема 1.6. Теоретичні завдання. «Креол Джезз Банд» і негритянська традиція .
Тема 1.7. Теоретичні завдання. Джонні Доддс і Джиммі Нун.
Тема 1.8. Теоретичні завдання. Поняття свінгу та його різновиди.
Форми звітності: надати конспект з означеної теми.
1. Надати письмові нотатки отриманих відомостей.
2. Виконати письмовий аналіз.
3. Зробити презентацію.
Рекомендовані інформаційні джерела:
Верменич, Ю. Т. Джаз. История. Стили. Мастера. — СПб : Лань, Планета музыки, 2007.
Модуль 2
Тема 2.1. Теоретичні завдання. Скласти дискографію Л. Армстронга.
Тема 2.2. Теоретичні завдання. Описати техніку страйд.
Тема 2.3. Практичні завдання.Куінсі Джонс – музичний феномен.
Тема 2.4. Теоретичні завдання. Видатні джазові трубачі.
Тема 2.5. Теоретичні завдання.Гармонічні особливості стилю бі-боп
Тема 2.6. Теоретичні завдання. Скласти перелік відомих колективів стилю джаз-рок.
Тема 2.7. Теоретичні завдання.Скласти дискографію джазових записів радянського періоду.
Форми звітності: надати конспект з означеної теми.
1. Надати письмові нотатки отриманих відомостей.
2. Виконати письмовий аналіз.
3. Зробити презентацію.
Рекомендовані інформаційні джерела:
Верменич, Ю. Т. Джаз. История. Стили. Мастера. — СПб : Лань, Планета музыки, 2007.
V. Контроль якості знань студентів
5.1. Форми і методи поточного контролю – модульний контроль.
Практична спрямованість дисципліни зумовлює використання різноманітних засобів контролю, а саме: доповіді, виступи на лабораторних заняттях, перевірку завдань для самостійної та практичної роботи, підбір та демонстрацію студентами музичних прикладів, виконання ними різних за призначенням, формою, методикою аналізів як усних, так і письмових.
Поточний контроль: здійснюється кожний тиждень під час аудиторного практичного заняття шляхом надання студентами відповідей (письмових і усних) на питання щодо змісту лекційного матеріалу;
Контроль за самостійною роботою – здійснюється протягом навчання, полягає у перевірці: письмового виконання наданих завдань; усних відповідей на поставлені питання та щодо опрацювання змісту рекомендованих джерел.
5.2. Форми і методи підсумкового контролю – залік.
Підсумковий контроль: здійснюється в кінці вивчення кожного модуля (модульний контроль) – з метою перевірки стану опанування матеріалу; полягає у виявленні набутих компетентностей майбутнього фахівця; з’ясуванні психологічної та технічної готовності до екзаменаційних випробувань, складанні і захисті письмових проектів. По завершенню курсу студенти складають залік.
Питання до заліку:
$11. Соціальні умови виникнення джазу.
$12. Негритянська субкультура та її вплив на формування джазу.
$13. Блюз класичний.
$14. Блюз сучасний.
$15. Новоорлеанський стиль.
$16. Чікагський стиль.
$17. Дж.Р. Мортон.
$18. Б. Смітт.
$19. Б. Гудмен.
$110 Л. Армстронг.
$111 . Б. Бейдербек.
$112 . Свінгові біг-бенди.
$113 . Д. Еллінгтон.
$114 . Е . Фітцдеральд.
$115 . Джазова саксофонові школа.
$116 . Бі-боп, хард- боп.
$117 . Європейські джазові стилі.
$118 . Сучасні джазові стилі типу модерн.
$119 . Джаз в СРСР.
$120 . Джаз в Україні.
5.3. Критерії оцінювання знань студентів
Оцінювання знань та компетентностей студентів відбувається за шкалою ECTS (100-бальною) та її узгодженими величинами з національною шкалою оцінювання. Для визначення якості досягнень студентів застосовуються відповідні характеристики, що визначені в межах оцінної системи на факультеті мистецтв (100-90 балів – відмінно, А; 89-80 б. – дуже добре, В; 79-70 б. – добре, С; 69-65 б.– задовільно, D; 64-60 б. – достатньо, E); не зараховано з можливістю повторного складання – FX; не зараховано з обовʼязковим повторним вивченням дисципліни – F.
VI. Навчально-методична карта дисципліни
Кредитів – 3, годин - денна форма. 90, леційних – 10; лабораторних – 23 , СРС - 57
Тиждень |
дата |
модулі |
Лекції |
Лабораторні |
Теоретчний розділ |
Теми лекційних та лабораторних занять |
СРС |
Види контролю |
1. |
10.2 |
Модуль1 |
1 |
Ранні джазові стилі. |
Тема 1 . |
Т 1.1 |
Модуль 1 27.3.2020 |
|
2. |
12.2 |
1 |
Тема 2. |
Т 1.2 |
||||
3. |
19.2 |
2 |
Тема 3. |
Т 1.3 |
||||
4. |
27.2 |
2 |
Тема 4. |
Т 1.4 |
||||
5. |
6.3 |
3 |
Тема 5. |
Т 1.5 |
||||
6. |
13.3 |
4 |
Тема 6. |
Т 1.6 |
||||
7. |
20.3 |
3 |
Тема 7. |
Т 1.7 |
||||
8. |
27.3 |
5 |
Тема 8 |
Т 1.8 |
||||
9. |
5.4 |
Модуль 2 |
4 |
Сучасні джазові стилі. Джаз в Україні. |
Тема 9. |
Т 2.1 |
Модуль 2 – 16.5 Залік – 23.5.2020 |
|
10. |
12.4 |
6 |
Тема 10. |
Т 2.2 |
||||
11. |
19.4 |
7 |
Тема 11. |
Т 2.3 |
||||
12. |
26.4 |
5 |
Тема 12. |
Т 2.4 |
||||
13 |
2.5 |
8 |
Тема 13. |
Т 2.5 |
||||
14. |
9.5 |
9 |
Тема 14. |
Т 2.6 |
||||
15. |
16.5 |
10 |
Тема 15. |
Т 2.7 |
Методичне забезпечення
Навчально-методичний комплекс дисципліни: типова навчальна програма, методичні розробки з тем курсу, наочні матеріали (таблиці, схеми, музичні приклади), аудіоматеріали, нотна література, завдання на самостійну роботу, підручники та навчальні посібники, музикознавча література.
VII. Основні й допоміжні інформаційні джерела для вивчення курсу.
Основні
$11. Верменич, Ю. Т. Джаз. История. Стили. Мастера. — СПб : Лань, Планета музыки, 2007. — ISBN 978-5-8114-0768-2.
$12. Конен В. Рождение джаза / В. Конен. – Москва: советский композитор, 1990. – 320 с. https://www.livelib.ru/book/1000326743/about-rozhdenie-dzhaza-valentina-konen
$13. Коллієр Д.Л. Становлення джазу www.e-reading.club/book.php?book=28497
Допоміжні
$11. Безпала С. Сучасний рівень осмислення українського джазу / С. Безпала // актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. – 2014. – вип. 33. – с. 339-346.
$12. Железный А. Как Леонид Утесов создал оркестр Теа-джаз / А. Железный // Джаз. – К., 2006. – № 1 (1). – С. 28–31.
$13. Конен В. Легенда и правда о джазе. — В кн.: Конен В. Этюды о зарубежной музыке. М., 1975 [2]. г
$14. Кизлова О. Как живется джазу в Украине / О. Кизлова // джаз. – 2006. – № 1. – с. 13-16.
$15. Леонард, Г. Джаз / пер. с англ. Т. Новикова. — М : Эксмо, 2012. — 304 с. — (Мир культуры). — ISBN 978-5-699-53706-8.
$16. Jones, LeRoi.Blues people : Negro music in white America. — N. Y. : William Morrow and Company, 1963. — 244 p. — ISBN 0-688-18474-X.
$17. Hodeir, André. Jazz, its evolution and essence. Grove Press, 1958.
$18. Oliver P. Blues fell this morning. — London, 1960. www.goodreads.com/book/show/940987.Blues_Fell_This_Morning
$19. Мысовский В. Джаз. краткий очерк / В. Мысовский, В. Фейертаг. – Ленинград: Музгиз, 1960. – 49 с. http://aperock.ucoz.ru/load/3-1-0-2876
$110. Олендарьов В. Вітчизняний джаз та проблема стилю: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.02 – музичне мистецтво / Вадим Олендарьов. – К, 1995. – 22 с.
$111. Переверзев, Л. Б. «Приношение Эллингтону» и другие тексты о джазе / под ред. К. В. Мошкова. — М : Лань, Планета музыки, 2011. — 512 с. — (Мир культуры). — ISBN 978-5-8114-1229-7.
$112. Полянський В. Стилістика раннього джазу / В. Полянський. – київ, 2004. – 116 с. http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3512/
$113. Полянський Т. Традиційний джаз / Тимур Полянський. – київ: Музична Україна, 2015.
$114. Симоненко С. Лексикон джаза / В. Симоненко. – київ: Музична україна, 1981. – 111 с. www.livelib.ru/book/1001465328/about-leksikon-dzhaza-vladimir-simonenko
$115. Советский джаз. Проблемы. события. Мастера: сб. статей / сост. а. Медведев, о. Медведева. – Москва: сов. композитор, 1987. – 592 с.
Інтернет джерела
$11. «Молодий вчений» • № 1 (53) • січень, 2018 р. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/1/154.pdf
$12. Музика, український інтернет-журнал http://mus.art.co.ua/dzhaz-v-ukrajini/
$13. «uajazz. com» http://uajazz.com/
$14. «jazz in Kiev» https://www.google.com/search?q=3.+%C2%ABuajazz.+com%C2%BB&oq=3.+%C2%ABuajazz.+com%C2%BB&aqs=chrome..69i57.1739j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
VIIІ. Доповнення та зміни, внесені до робочої програми в 20__/20__ н.р.*