освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів
за спеціальностями 014 Середня освіта (Музичне мистецтво)
та 025 Культура і мистецтво, 024- Хореографія
факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського
НПУ імені М.П Драгоманова
Загальні характеристики дисципліни |
Навчальне навантаження з дисципліни |
Методи навчання і форми контролю |
|
Галузь знань (шифр, назва) 0401 Природничі науки |
Кількість кредитів – 3 ЄКТС |
Методи навчання
Лекції із застосуванням таблиць та муляжів. Лабораторні заняття. |
|
Спеціальність (код, назва) 6.040102 Біологія |
Загальна кількість годин -90 |
||
Денна |
Заочна |
||
Освітній рівень бакалавр (бакалавр/магістр) |
Лекції: |
||
16 |
8 |
||
Семінарські (практичні) заняття: |
|||
Статус дисципліни (Нормативна/вибіркова) вибіркова |
|
4 |
|
Лабораторні заняття: |
Форми поточного контролю
Модульні контрольні роботи |
||
Рік вивчення дисципліни за навчальним планом 2 |
16 |
- |
|
Індивідуальна робота: |
|||
Семестр ІV |
- |
- |
|
Самостійна робота: |
|||
Тижневе навантаження (год.) - аудиторне: 2 годин - самостійна робота: 4 год. |
58 |
78 |
Форма підсумкового контролю Залік
|
Співвідношення аудиторних годин і годин СРС: |
|||
Мова навчання – українська |
1/2 |
1/7 |
|
Передумови навчання Біологія людини |
Мета і завдання навчальної дисципліни – вивчити вікові особливості морфо-функціональних змін дитячого організму, вплив навчальної діяльності та умов навчання на організм учнів, ознайомити студентів з здоров’язберігаючими складовими життєдіяльності. Сформувати розуміння вмілого використання методологічних підходів відповідно до вікових особливостей формування організму дітей і підлітків при викладанні.
Програма навчальної дисципліни: загальні закономірності росту та розвитку дитячого організму. Загальна будова та вікові функціональні особливості формуючих, регулюючих та соматичних систем дитячого організму. Фізичний і психічний розвиток дитини. Фізіологічні основи адаптації дітей до природних та соціально-психологічних факторів середовища. Вплив чинників навчального середовища та учбової діяльності на організм учнів. Фізіологічно-гігієнічної основи організації навчально-виховного процесу.
Бібліографія: 1. Хоменко Б.Г., Дідков О.М. Анатомія і фізіологія дитячого організму / Київ, 2004, 381с. 2. Маркасян А.А. Вопросы возрастной физиологии / Москва “Просвещение”, 1974, 223с. 3. Сапин М.Р., Брыксина З.Г. Анатомия и физиология детей и подростков / Москва, “Академия”, 2004, 454с.
Методичне забезпечення: Протягом лекцій студентам роздаються конспекти лекцій з актуальної тематики, демонструються таблиці, моделі, схеми. На лабораторних заняттях вирішуються ситуаційні задачі з проблематики майбутньої педагогічної діяльності.
Реєстрація на навчальну дисципліну (для дисциплін за вибором)
Зауваження: Необхідні загальні знання з біології людини.
Лектор: Лебединець Наталія Віталіївна, к.б.н., доцент.
Факультет: Природничо-географічної освіти та екології.
Адреса: 01010, м.Київ, вул.Пирогова, 9, телефон: 239-30-47.
Анотація дисципліни за вибором студента
Цикл дисциплін професійної та практичної підготовки
АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«Вікова фізіологія та валеологія»
І. Основна мета засвоєння курсу полягає у вивченні вікових особливостей морфо-функціональних змін дитячого організму, впливу навчальної діяльності та умов навчання на організм учнів, ознайомлення студентів з здоров’язберігаючими складовими життєдіяльності людини.
ІІ. Місце навчальної дисципліни в програмі підготовки фахівців даного напряму підготовки (спеціальності).
Дисципліна «Вікова фізіологія та валеологія» дозволяє набути студентам додаткових фахових компетенцій при опануванні циклу дисциплін професійної підготовки.
ІІІ. Завданням дисципліни є розгляд вікових змін систем організму на різних етапах розвитку; формування розуміння вмілого використання методологічних підходів відповідно до вікових особливостей формування організму дітей і підлітків при викладанні дисциплін в загальноосвітніх навчальних закладах.
ІV. Основні результати навчання та компетентності які вони формують
№з/п |
Результати навчання |
Компетентності |
1. |
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні знати: загальні закономірності росту та розвитку дитячого організму; загальну будову та вікові функціональні особливості формуючих, регулюючих та соматичних систем дитячого організму; фізичний і психічний розвиток дитини; складові здоров’я та чинники, що його формують; фізіологічні основи адаптацій дітей до природних та соціально-психологічних факторів середовища; причини травм, нещасних випадків, «шкільних захворювань» та методи їх запобігання і профілактики; вплив чинників навчального середовища та учбової діяльності на організм учнів; фізіологічно-гігієнічної основи організації навчально-виховного процесу; здоров’язберігаючі складові життєдіяльності школярів. |
Навчально-пізнавальні, цілісно-смислові, інформаційні, загальнонаукові |
2. |
Сформувати вміння: проводити оцінку гігієнічних критеріїв організації навчальної діяльності та умов учбового середовища; визначати ознаки інфекційних захворювань дитячих колективів; володіти методами впливу на чинники, що формують здоров’я дітей та підлітків; володіти методами профілактики та першої медичної допомоги при травмах та нещасних випадках, дитячих хворобах; оцінювати функціональний стан учнів за допомогою тестових проб та завдань; проводити просвітницьку роботу щодо здорового способу життя серед дітей, підлітків та молоді. |
Навчально-пізнавальні, інформаційні, соціальні, загально-професійні |
3. |
Забезпечити здатність застосовувати сформовані в процесі вивчення дисципліни «Вікова фізіологія і валеологія» знання і вміння при виконанні самостійних наукових досліджень та у майбутній педагогічній діяльності. |
Загальнонаукові, загально-професійні, інструментальні |
4. |
Сформувати здатність оперувати анатомічними, фізіологічними, валеологічними, гігієнічними термінами і поняттями; розуміння важливості знань морфо-фізіологічних особливостей організму дитини для успішного навчання в освітніх закладах. |
Цілісно-смислові, інформаційні, загально-професійні |
- V. Короткий зміст дисципліни
Тема 1. Введення в дисципліну. Ріст і розвиток дитячого організму. Вікова фізіологія, шкільна гігієна та валеологія як елемент системи педагогічних наук. Валеологічні аспекти виховання. Стан здоров’я дітей та підлітків. Групи здоров’я Значення шкільної гігієни для охорони і зміцнення здоров’я дітей та підлітків. Періоди розвитку організму. Вплив умов життя на ріст і розвиток дітей та підлітків (біологічний та соціальний аспект ).
Тема 2. Структурна і функціональна організація організму. Етапи ембріонального розвитку людини. Організм як єдине ціле. Ембріональний розвиток людини та основні його етапи. Показники фізичного розвитку. Вікова періодизація.
Тема 3. Фізіологія нервової системи та її вікові особливості. Загальні відомості будови нервової системи. Збудливість, гальмування: особливості дитячого організму. Властивості нервових волокон та вікові зміни в зв’язку з їх мієлінізацією. Роль нервової системи в сприйманні, переробці і передачі інформації в організації реакцій організму дитини і здійсненні психічних функцій. Умовні і безумовні рефлекси дитячого організму. Особливості умовного гальмування у дітей. Формування умовного гальмування у дітей – фізіологічна основа виховання. Умовні рефлекси на час в різному віці. Вікові особливості утворення умовних рефлексів на комплексні подразники.
Тема 4. Вікові особливості ВНД дітей та підлітків. Інтегративна діяльність мозку як результат динамічної взаємодії різноманітних нервових центрів. Поняття про функціональні системи. Інтегративні процеси в ЦНС як основа психічних функцій та їх вікові особливості. Нейрофізіологічні механізми сприйняття, уваги, емоцій, мотивацій, пам’яті, мислення у школярів. Фізіологія мови. Розвиток мови у дітей. Значення мовних стереотипів для розвитку мови. Вікові особливості взаємодії першої і другої сигнальних систем. Типи ВНД та врахування їх особливостей при здійсненні індивідуального підходу до школярів. Нейрофізіологічні механізми сну та бадьорості. Вікові особливості режиму відпочинку та бадьорості. Психофізичні основи профорієнтації.
Тема 5. Вікова фізіологія і гігієна аналізаторів. Сенсорне забезпечення поведінки дитини. Сприйняття простих ознак сенсорного стимулу; ускладнення аналізу зовнішніх стимулів упродовж перших років життя. Роль сенсорного сприйняття в ранньому дитинстві. Вікові особливості органів чуття. Гігієна органів чуття. Порушення та профілактика органів чуття. Вплив сенсорної інформації на формування функцій мозку дітей та підлітків. Гігієнічна оцінка природного та штучного освітлення шкільних приміщень.
Тема 6. Розвиток опорно-рухового апарату. Морфофункціональна характеристика скелету. Вікові особливості скелету. Морфофукнціональна характеристика м’язів. М’язова маса та сила м’язів в різні вікові періоди. Вікові особливості швидкості і точності рухових актів, витривалості. Особливості реакцій організму та фізичне навантаження в різному віці. Втома при різних видах м’язової роботи та її вікові особливості. Розвиток рухових навичок, удосконалення координацій рухів з віком. Руховий режим учнів. Постава та її порушення. Деформації грудної клітки. Плоскостопість. Правильна поза при стоянні, сидінні, ході. Значення фізичних вправ і занять спортом для формування правильної постави, укріпленні підйому стопи. Гігієнічна оцінка шкільного обладнання.
Тема 7. Вікові особливості вегетативних систем. Внутрішнє середовище організму. Кров. Значення, склад, властивості, вікові особливості крові. Особливості імунітету дітей та підлітків. Інфекційні захворювання (кір, скарлатина, вітряна віспа, кашлюк, дифтерія, червінка, хвороба Боткіна, поліомієліт, паротит) в дитячих колективах. Епідемії, санітарно-гігієнічна та специфічна профілактика. Анемія, та її профілактика у дітей та підлітків.
Тема 8. Вікові особливості серцево - судинної системи. Частота серцевих скорочень, пульс, тиск крові – характеристика показників на різних вікових етапах. Регуляція роботи серця та її вікові особливості. Вікові особливості реакції серцево-судинної системи на фізичне навантаження. ЕКГ дітей та підлітків. Дія несприятливих факторів на серце і судини. Серцево-судинні захворювання, їх вікові особливості та профілактика.
Тема 9. Вікові особливості системи травлення. Вікові зміни зубів. Ферменти та їх роль у травленні. Захворювання органів системи травлення. Профілактика та міри боротьби з шлунково-кишковими захворюваннями та глистяними інвазіями.
Тема 10. Обмін речовин та енергії на різних етапах онтогенезу. Вітаміни в розвитку дітей. Анаболізм та катаболізм ростучого організму. Роль білків, ліпідів, вуглеводів, ферментів в обміні речовин дитини. Вікові особливості пластичного та енергетичного обміну речовин в організмі. Вітаміни їх роль в метаболізмі дитини. Особливості харчових раціонів дітей та підлітків. Гігієнічні вимоги до норм харчування школярів. Значення збалансованого харчування для росту, розвитку, здоров’я. Валеологічні основи здорового харчування.
Тема 11. Вікові особливості органів дихання. Вікові та статеві особливості дихання. Вікові зміни легеневих об’ємів: частоти та глибини дихання, ЖЄЛ, хвилиного об’єму дихання; газообміну. Вікові особливості довільної регуляції дихання. Вікові захворювання дихальної системи та їх профілактика. Роль повітряного середовища в збереженні здоров’я.
Тема 12. Вікова ендокринологія. Особливості функціонування різних залоз внутрішньої секреції на різних вікових етапах. Порушення діяльності залоз внутрішньої секреції ростучого організму та його наслідки. Статеве дозрівання, його етапи. Психомоторний і психосоціальний розвиток підлітків на різних етапах. Гігієна статевої системи підлітка, статевих відносин молодого покоління. Захворювання статевих органів та їх профілактика. Аспект освітянської діяльності вчителя в питанні гігієни статі.
Тема 13. Вікові особливості видільної системи організму. Вікові особливості виділення. Особливості збереження водно-сольового балансу дитини. Дитячі захворювання видільної системи. Гігієнічні особливості догляду за шкірою, волоссям, нігтями підлітків. Загартування.
Тема 14. Валеолого-гігієнічні вимоги до організації навчально виховного процесу. Дозування навчального навантаження. Гігієнічні основи організації уроку і кабінету. Гігієнічні вимоги до шкільного обладнання в кабінетах, майстернях, спортивних залах; особистих речей школяра. Санітарні вимоги до кабінету. Гігієнічні вимоги до оформлення та застосування наочних посібників, технічних засобів навчання; спортивного обладнання та інвентарю. Гігієна праці та валеологічні основи здорового відпочинку.
VІ. Назва кафедри та викладацький склад, який буде забезпечувати викладання курсу
Кафедра біології факультету природничо-географічної освіти та екології: доцент, к.б.н. Лебединець Н.В., к.б.н. Єжель І.М.
VІІ. Обсяги навчального навантаження та терміни викладання курсу
На вивчення дисципліни відводиться 90 годин (3 кредитів ЄКТС), з яких лекційних – 18 год., семінарських – 16 год., самостійної роботи студентів – 56 год.
Дисципліна викладається у ІV семестрі.
VІІІ. Основні інформаційні джерела для вивчення дисципліни
- Хоменко Б.Г., Дідков О.М. Анатомія і фізіологія дитячого організму / Київ, 2004, 381с. 2. Маркасян А.А. Вопросы возрастной физиологии / Москва “Просвещение”, 1974, 223с. 3. Сапин М.Р., Брыксина З.Г. Анатомия и физиология детей и подростков / Москва, “Академия”, 2004, 454с.
ІХ. Система оцінювання:
Поточний контроль: на лабораторних заняттях, дві модульні контрольні роботи. Підсумковий контроль: залік у ІV семестрі.