освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів
за спеціальностями 014 Середня освіта (Музичне мистецтво)
та 025 Культура і мистецтво
факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського
НПУ імені М.П Драгоманова
Загальні характеристики дисципліни |
Навчальне навантаження з дисципліни |
Методи навчання і форми контролю |
|
Галузь знань 02 Культура і мистецтво (шифр, назва) |
Кількість кредитів – 3 ЄКТС |
Методи навчання
Лекції із застосуванням аудіо, проведення навчального тестування. Семінарські заняття.
|
|
Спеціальність 025 Музичне мистецтво (код, назва) |
Загальна кількість годин - 90 |
||
Денна |
Заочна |
||
Освітній рівень бакалавр (бакалавр/магістр) |
Лекції: |
||
18 |
6 |
||
Семінарські (практичні) заняття: |
|||
Статус дисципліни (Нормативна/вибіркова) Вибіркова (за вибором студента) |
16 |
4 |
|
Лабораторні заняття: |
Форми поточного контролю
Тести, модульні контрольні роботи |
||
Рік вивчення дисципліни за навчальним планом 2 (2019) |
- |
- |
|
Індивідуальна робота: |
|||
Семестр IV |
- |
- |
|
Самостійна робота: |
|||
Тижневе навантаження (год.) - аудиторне: 2 години - самостійна робота: |
56 |
76 |
Форма підсумкового контролю
Залік
|
Співвідношення аудиторних годин і годин СРС: |
|||
Мова навчання – українська |
1/1,8 |
1/7,6 |
|
Передумови навчання Філософія, загальна психологія, педагогіка, теорія музики |
Мета і завдання навчальної дисципліни - формування у майбутніх вчителів музики уявлення про психічні акти в процесі творчої діяльності композиторів, виконавців, слухачів на основі знань педагогіки та психологічних особливостей музичного мистецтва.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Музична психологія» є формування у студентів відповідних умінь і навичок, які дозволяють узагальнювати сучасні концепції музичної психології та доцільно застосувати їх в художньо-творчій, музично-виконавської та музично-педагогічній практиці.
Студент повинен знати:
об’єкт, предмет, структуру курсу «Музична психологія» як складової світової музичної освіти;
- особливості професійної діяльності в галузі музичного мистецтва, освіти та культури;
- фізіологічні та музично-психологічні особливості людини;
- специфіку музичного сприйняття школярами різних вікових категорій;
- базові музично-психологічні поняття;
- закономірності та принципи музичного розвитку;
- основи музичного психотренінгу;
- основні напрямку розвитку музичної арт-терапії;
- спеціальну літературу у сфері професійної діяльності;
Студент повинен уміти:
самостійно та вільно орієнтуватися в теоретико-методологічних засадах музичної психології на основі базових знань музичного мистецтва;
‑ використовувати дослідницький інструментарій методологічного апарату музичної психології вільно оперуючи основними категоріями мистецтвознавства та педагогіки;
‑ здійснювати музично-психологічну діагностику з подальшим прогнозуванням та проектуванням ситуації музичної діяльності;
‑ обґрунтовувати власну думку щодо дискусійних проблем інтерпретації художнього твору в контексті психотренінгу;
‑ організувати та здійснювати музично-психологічний експеримент та оцінювати його результати;
Програма навчальної дисципліни:
Тема 1. Загальні основи музичної психології.
Тема 2. Історія розвитку музичної психології з позиції комплексного підходу.
Тема 3. Цілеспрямованість музичної психології.
Тема 4. Пізнавальні процеси в музичному мистецтві.
Тема 5. Сприйняття та пам’ять, як складові пізнавального процесу в музичному мистецтві.
Тема 6. Процес пізнання в музичному мистецтві через мислення та уяву.
Тема 7. Емоційно-вольова сфера музичного мистецтва.
Тема 8. Індивідуально-психологічні відмінності в музичному мистецтві.
Тема 9. Визначення здібностей. Тести.
Тема 10. Психологічні основи музичного навчання.
Тема 11. Психотренінг музиканта.
Тема 12. Музикотерапія.
Бібліографія:
- Ананьев Б.Г. Индивидуальное развитие человека и константность восприятия. [Текст]: исследования /Б.Г. Ананьев, М.Д. Дворяшина, Н.А. Кудрявцева. - М.: Просвещение, 1968. - 335 с.
- Бочкарёв Л.Л. Психология музыкальной деятельности. [Текст]: монография /Л.Л. Бочкарёв. ‑ М.: Из-во «Институт психологии РАН», 1997 г. — 352 с., илл.
- Выготский Л.С. Психология искусства. [Текст]: монография /Л.С. Выготский. – М.: Педагогика, 1987. – 344 с.
- Герсамия И.К. К проблеме психологии творчества певца. [Текст]: монография /И.К. Герсамия. ‑ Тбилиси: Б. и., 1985. – 230 с.
- Гиппиус С.В. Гимнастика чувств. Тренинг творческой психотехники. [Текст]: монография /С.В. Гиппиус. ‑ М.–Л.: Искусство, 1967. – 295 с.
- Гребенюк Н.С. Вокально-виконавська творчість: Психолого-педагогічний та мистецтвознавчий аспекти. [Текст]: монографія /Н.С. Гребенюк. /Нац. Музична Академія України ім. П.І. Чайковського ‑ К.: НМАІ ім. П.І. Чайковського, 1999. – 271 с.
- Мэй Р. Мужество творить: Очерк психологии творчества [Текст]: исследования /Р. Мэй. – Львов: Инициатива; М.: Институт общегуманитарных исследований, 2001. – 128 с.
- Падалка Г.М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Монографія. — К.: Освіта України, 2008. — 274 с.
- Петрушин В.И. Музыкальная психология. [Текст]: учебное пособие /В.И. Петрушин. – М.: Академический Проект; Трикста, 2008. – 400 с.
- Петрушин В.И. Музыкальная психотерапия. Теория и практика. [Текст]: учеб. пособие для высш. учебн. заведений по пед. специальностям. /В.И. Петрушин. ‑ М.: Гуманитарное изд. центр ВЛАДОС, 2000. ‑ 176 с.
- Психология творчества: общая, дифференциальная, прикладная. [Текст]: исследования /Я.А. Пономарев, И.Н. Семенов, С.Ю. Степанов. ‑ М.: Наука, 1990. ‑ 222 с.
- Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога. Кн. 2. Работа психолога с взрослыми. Коррекционные приемы и упражнения. [Текст]: Учеб. Пособие /Е.И. Рогов. ‑ М.: ВЛАДОС, 1999. ‑ 383 с.
- Розет И.М. Психология фантазии: Эксперт. – теор. исслед. внутренних закономерностей продуктивности умственной деятельности. [Текст]: монография /И.М. Розет. ‑ Минск: Университетское, 1991. – 339 [3] с.
- Стромов Ю.А. Путь актера к творческому перевоплощению. [Текст]: учебное пособие /Ю.А. Стромов /Пред. Б.Е. Захавы. ‑ М.: Просвещение, 1980. – 80 с.
- Щербіна, І.В. Психотренінг як засіб реалізації художнього образу у вокальному мистецтві. [Текст]: стаття /І.В. Щербіна //Культура України. ‑ Вип. 16. Мистецтвознавство. Філософія. Зб. наук. пр. /ХДАК; Відп. ред. М.В. Дяченко. – Х.: ХДАК, 2005. – С. 226‑237.
- Элькис Г.Я. О пластическом тренаже актера. [Текст]: учебное пособие /Г.Я. Элькис. ‑ К.: Мистецтво, 1986. – 118 с.
Методичне забезпечення:
Протягом лекцій та семінарських занять студентам пропонуються лекції (електронні та онлайн), аудіо та відео записи зразків музичного мистецтва, комплекси тестів для діагностики музичних здібностей, база інтерент-джерел
Реєстрація на навчальну дисципліну
Зауваження: необхідні знання загальної психології, історії музичного мистецтва
Лектор: Полатайко Олена Михайлівна, кандидат педагогічних наук, доцент.
Факультет: факультет мистецтв імені Анатолія Авдієвського.
Адреса: 01010, м.Київ, вул.Тургенєвська, 11.телефон
АНОТАЦІЯ
до навчальної програми
МУЗИЧНА ПСИХОЛОГІЯ
Програма нормативної навчальної Музична психологія складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки фахівців освітнього рівня бакалавр, галузі знань 02 Культура і мистецтво,спеціальності 025 Музичне мистецтво.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є психологічні процеси та властивості особистості, пов’язані з музикою та музичною діяльністю, а також відображенням психічних явищ в музичній мові та будові музичних творів
Міждисциплінарні зв’язки: дисципліна «Музична психологія» відповідає структурно-логічній схемі навчального плану; вивчається в комплексі з іншими дисциплінами гуманітарної та музичної підготовки - «Філософія», «Загальна психологія», «Психологія мистецтва», «Методика викладання музичного мистецтва», педагогічна практика, забезпечуючи підготовку студентів до творчої, концертної та педагогічної діяльності в різних галузях музичної освіти.
Мета та завдання навчальної дисципліни
Метою викладання навчальної дисципліни «Музична психологія» є формування у майбутніх вчителів музики уявлення про психічні акти в процесі творчої діяльності композиторів, виконавців, слухачів на основі знань педагогіки та психологічних особливостей музичного мистецтва.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Музична психологія» є формування у студентів відповідних умінь і навичок, які дозволяють узагальнювати сучасні концепції музичної психології та доцільно застосувати їх в художньо-творчій, музично-виконавської та музично-педагогічній практиці.