Міністерство освіти і науки України
Національний педагогічний університетімені М.П. Драгоманова
«ЗАТВЕРДЖЕНО»
Декан факультету мистецтв
імені Анатолія Авдієвського
Федоришин В.І.
(підпис)
“____” ______________ 2019_ р.
Робоча програма
вибіркової навчальної дисципліни
Гармонія
освітнього рівня______бакалавр_________________
галузь знань ___01 Освіта, 02 Культура і мистецтво_
спеціальності__014 Середня освіта (Музичне мистецтво) 025 Музичне мистецтво
Шифр за навчальним планом__СВ02______
Київ 2019 рік
Робоча програма розроблена на підставі навчальної програми Гармонія затвердженої на засіданні Вченої ради НПУ імені М.П. Драгоманова «_____» __________20___ року, протокол № ___.
Розробники програми : професор кафедри теорії та історії музики факультету мистецтв
НПУ імені М.П. Драгоманова Коробецька С.Ю.;
асистент кафедри теорії та історії музики факультету мистецтв
НПУ імені М.П. Драгоманова Бєдна Ю.О.
Затверджено на засіданні кафедри теорії та історії музики
«___» ________ 20__ року, протокол №__
Завідувач кафедри __________ Коробецька С.Ю.
(підпис) (Прізвище, ініціали)
$11. Опис дисципліни
Шифр дисципліни_СВ02_
Загальні характеристики дисципліни |
Навчальне навантаження з дисципліни |
Методи навчання і форми контролю |
Галузь знань 01 Освіта, 02 Культура і мистецтво (шифр і назва) |
Кількість кредитів - 4 |
Методи навчання: пояснення, розповідь, бесіда, діалог, робота з посібником, лабораторна робота, творча робота |
Спеціальність 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), 025 Музичне мистецтво (код, назва) |
Загальна кількість годин - 120 |
|
Денна |
||
Освітній рівень бакалавр (бакалавр, магістр) |
Лекції |
|
- |
||
Семінарські (практичні) заняття: |
||
Нормативна/вибіркова вибіркова |
- |
Форми поточного контролю модульний контроль |
Лабораторні заняття: |
||
Рік вивчення дисципліни за навчальним планом 2,3 |
68 |
|
Індивідуальні робота: |
||
Семестр 4,5 |
- |
|
Самостійна робота: |
||
Тижневе навантаження (год): $1- аудиторне: 2год. $1- самостійна робота: 2, 4год. |
52 |
Форма підсумкового контролю екзамен |
Співвідношення аудиторних годин і годин СРС |
||
Мова навчання - українська |
1/1,31 |
Предметом вивчення навчальної дисципліни є принципи, методи та засоби вивчення гармонії; засвоєння теоретичних знань та вироблення умінь і навичок, оволодіння новою інформацією, уміння використовувати здобуті знання на практиці.
Міждисциплінарні зв’язки: зв’язок з теорією музики, гармонією, сольфеджіо, аналізом музичних творів.
Мета та завдання навчальної дисципліни - формування у студентів розуміння універсальних закономірностей в історії світової музичної культури в аспекті розвитку гармонічного мислення.
Завдання:
- навчити студентів розуміти значущість гармонії у взаємозв’язку з іншими засобами виразності у музиці;
- виховати у студентів цілісне бачення музично-стильового процесу;
- надати уявлення про основні закономірності багатоголосного викладу як важливого художньо-виразового й формотворчого засобу музики;
- поновити у практиці викладання цілісність освоєння закономірностей, що притаманні європейській музиці другого тисячоліття;
- сприяти розвиткові музично-теоретичної ерудиції студентів, розширюючи коло явищ, що потребують поглибленого осмислення.
ІІ. Основні результати навчання і компетентності згідно з вимогами (освітньо-наукової) програми :
№ з/п |
Результати навчання |
Компетентності |
1. |
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні знати: $1- - основні закономірності гармонії як системної музично-теоретичної складової музичної мови; $1- - логіку історичного розвитку музичних стилів та багатоголосся; $1- - основні етапи розвитку гармонії у контексті загальної музичної культури; $1- - закономірності функціонування гармонічних засобів у різних стилях, а також у взаємозв’язку з іншими елементами виразності у музиці; $1- - сучасні звуковисотні техніки у їхніх зв’язках із гармонічним мисленням композиторів різних країн; $1- - сучасну гармонію української музики. вміти: - самостійно аналізувати стилістичні особливості музичної тканини у творах різних епох; - створювати необхідні у професійній діяльності майбутнього педагога-музиканта моделі гармонічного викладення (супроводи до вокальних розспівувань, пісенних мелодій, різні за стилем типи фактури, аранжування пісенних мелодій тощо); - дотримуватися природного голосоведіння у процесі створення акомпанементу до пісенних мелодій; - створювати аранжування музичних творів різних стильових напрямків; - виокремлювати найхарактерніші риси гармонічного мислення композиторів у сучасному полістилістичному музичному творі. що забезпечують формування компетенцій: орієнтуватись у принципах гармонічного мислення; мати аналітичний інструмент дослідження гомофонно-гармонічної музики. |
теоретико-аналітичні та історико-аналітичні (вербальні) |
ІІІ. Тематичний план дисципліни
На вивчення навчальної дисципліни відводиться _4__ кредити ECTС __120___годин.
№ з/п |
Назви модулів і тем |
Кількість годин (денна форма навчання) |
||||
Аудиторні |
Лекції |
Практичні (семінарські) |
Лабораторні |
СРС |
||
Модуль 1. Гармонія музики епохи Відродження, бароко та ранньокласичного періоду. |
14 |
14 |
10 |
|||
1. |
Тема 1. Лад і тональність гомофонно-гармонічного складу викладення музичного матеріалу в епоху Відродження, Бароко, раннього класичного періоду. |
5 |
5 |
2 |
||
2. |
Тема 2. Типи акордів та їхня структура в епоху Відродження, Бароко, раннього класичного періоду. |
3 |
3 |
2 |
||
3. |
Тема 3. Мелодика народної музики Східної та Західної Європи як матеріал для гармонізації. |
2 |
2 |
2 |
||
4. |
Тема 4. Церковна музика гомофонно-гармонічного складу Київської Русі |
2 |
2 |
2 |
||
5. |
Тема 5. Гармонія протестантського хоралу. |
2 |
2 |
2 |
||
Модуль 2. Гармонія класицизму. |
20 |
20 |
18 |
|||
1. |
Тема 1. Тризвуки всіх ступенів мажору та мінору. |
2 |
2 |
3 |
||
2. |
Тема 2. Септакорди всіх ступенів мажору та мінору. |
2 |
3 |
3 |
||
3. |
Тема 3. Норми класичного голосоведіння, стрибки тонів, прохідні звороти, гармонізація гам, мелодизація басу. |
8 |
8 |
3 |
||
4. |
Тема 4. Неакордові звуки. |
2 |
2 |
3 |
||
5. |
Тема 5. Натуральний мінор у функціональній системі. |
4 |
4 |
3 |
||
6. |
Тема 6. Натуральні лади та їх гармонічні засоби в українській народній музиці. |
2 |
2 |
3 |
||
Модуль 3. Хроматика, відхилення та модуляція в гармонії віденських класиків, російських та українських композиторів |
14 |
14 |
10 |
|||
1. |
Тема 1. Хроматична система в гармонії віденських класиків. |
3 |
3 |
2 |
||
2. |
Тема 2. Тональний план у музиці віденських класиків. Відхилення. |
3 |
3 |
2 |
||
3. |
Тема 3. Модуляція – найважливіший засіб зміни тонального розвитку. |
4 |
4 |
2 |
||
4. |
Тема 4. Гармонія у творчості українських композиторів-класиків М. Лисенка, К. Стеценка, Я. Степового, М. Леонтовича. |
3 |
3 |
2 |
||
5. |
Тема 5. Гармонія російських композиторів-класиків: М. Глінки, О. Бородіна, М. Мусоргського, М. Римського-Корсакова. |
1 |
1 |
2 |
||
Модуль 4. Гармонія романтизму. Напрямки розвитку гармонії |
20 |
20 |
14 |
|||
1. |
Тема 1. Мажоро-мінорні та міноро-мажорні системи. Модуляція у другий ступінь спорідненості. |
4 |
4 |
2 |
||
2. |
Тема 2. Гармонія романтиків, Альтерація акордів групи S та D. |
4 |
4 |
2 |
||
3. |
Тема 3.Криза романтичної гармонії. Гармонія імпресіонізму, експресіонізму. |
2 |
2 |
2 |
||
4. |
Тема 4. Складні типи модуляції. |
4 |
4 |
2 |
||
5. |
Тема 5. Напрямки сучасної гармонії /оглядово/.А. Шенберг, А.Берг, А. Веберн, К. Пендерецький та ін. |
2 |
2 |
2 |
||
6. |
Тема 6. Гармонія українських композиторів XX ст.: Б. Лятошинського, Л. Ревуцького, М. Скорика, Є. Станковича, В. Сильвестрова. |
2 |
2 |
2 |
||
7. |
Тема 7. Гармонія Б. Бартока, П. Хіндеміта, А. Онегера, С. Прокоф’єва, І. Стравинського, Г. Свиридова, А. Шнітке. |
2 |
2 |
2 |
||
Разом |
68 |
68 |
52 |
ІV. Зміст дисципліни
№ з/п |
$13.1 Назва модулів, тем та їх зміст |
К-сть годин |
|
Всього |
в т.ч лекцій |
||
1. 1.1. 1.2. 1.3. 1.4. 1.5. |
Модуль 1. Тема 1. Лад і тональність гомофонно-гармонічного складу викладення музичного матеріалу в епоху Відродження, Бароко, раннього класичного періоду. Лад і тональність гомофонно-гармонічного складу в епоху пізнього Відродження. Гомофонно-гармонічний склад музики в епоху Бароко. Лад і тональність в музиці раннього класицизму. Жанрова основа та функціональність гармонії. Хроматизація діатоніки в музиці Бароко. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Хоминский Й. Історія гармонії та контрапункту / Й. Хоминский. // Первісне багатоголосся. Доба органуму. Поліфонія Середньовіччя. – К. : Музична Україна, 1975. – 576 с. 2. Шевальє Л. История учения о гармонии / Л. Шевальє. [ред. М.Иванова-Борецкого]. – изд. 1-е. М. : Гос. Муз. издат, 1932. – 183 с. 3. Этингер М. Раннеклассическая гармонія / М. Этингер. М. : Музыка, 1979. – 312 с. Тема 2. Типи акордів та їхня структура в епоху Відродження, Бароко, раннього класичного періоду. Структура акордів музики ранньо-класичного періоду. Мелодика народної музики Східної та Західної Європи. Ладова основа та поліфонічність народної музики. Церковна музика Київської Русі. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Хоминский Й. Історія гармонії та контрапункту / Й. Хоминский. // Первісне багатоголосся. Доба органуму. Поліфонія Середньовіччя. – К. : Музична Україна, 1975. – 576 с. 2. Шевальє Л. История учения о гармонии / Л. Шевальє. [ред. М.Иванова-Борецкого]. – изд. 1-е. М. : Гос. Муз. издат, 1932. – 183 с. 3. Этингер М. Раннеклассическая гармонія / М. Этингер. М. : Музыка, 1979. – 312 с. Тема 3. Мелодика народної музики Східної та Західної Європи як матеріал для гармонізації. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Хоминский Й. Історія гармонії та контрапункту / Й. Хоминский. // Первісне багатоголосся. Доба органуму. Поліфонія Середньовіччя. – К. : Музична Україна, 1975. – 576 с. 2. Шевальє Л. История учения о гармонии / Л. Шевальє. [ред. М.Иванова-Борецкого]. – изд. 1-е. М. : Гос. Муз. издат, 1932. – 183 с. 3. Этингер М. Раннеклассическая гармонія / М. Этингер. М. : Музыка, 1979. – 312 с. Тема 4. Церковна музика гомофонно-гармонічного складу Київської Русі. Знаменний розспів. Партесне багатоголосся. 1. Хоминский Й. Історія гармонії та контрапункту / Й. Хоминский. // Первісне багатоголосся. Доба органуму. Поліфонія Середньовіччя. – К. : Музична Україна, 1975. – 576 с. 2. Шевальє Л. История учения о гармонии / Л. Шевальє. [ред. М.Иванова-Борецкого]. – изд. 1-е. М. : Гос. Муз. издат, 1932. – 183 с. 3. Этингер М. Раннеклассическая гармонія / М. Этингер. М. : Музыка, 1979. – 312 с. Тема 5. Гармонія протестантського хоралу. 1. Хоминский Й. Історія гармонії та контрапункту / Й. Хоминский. // Первісне багатоголосся. Доба органуму. Поліфонія Середньовіччя. – К. : Музична Україна, 1975. – 576 с. 2. Шевальє Л. История учения о гармонии / Л. Шевальє. [ред. М.Иванова-Борецкого]. – изд. 1-е. М. : Гос. Муз. издат, 1932. – 183 с. 3. Этингер М. Раннеклассическая гармонія / М. Этингер. М. : Музыка, 1979. – 312 с.
|
14 5 3 2 2 2 |
|
2 2.1. 2.2. 2.3. 2.4. 2.5. 2.6. |
Модуль 2. Тема 1. Тризвуки всіх ступенів мажору та мінору. Повна функціональна система мажору і гармонічного мінору. Властивості побічних тризвуків. Логіка послідовності акордів 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема 2. Септакорди всіх ступенів мажору та мінору. Домінантсептаккорд і його обернення. Септакорд VII ступені і його обернення. Септакорд II ступеня і його обернення. Септакорди I, III, IV, VI ступенів мажору і мінору, V і VII ступенів натурального мінору та їх обернення. 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема 3. Норми класичного голосоведіння, стрибки тонів. Гармонізація гами, мелодизація басу. 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема 4. Неакордові звуки. Неакордові звуки: прохідні та допоміжні. Затримання та перед’єм, як види неакордових звуків. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема 5. Натуральний мінор у функціональній системі. Фригійський тетрахорд в мелодії. Фригійський тетрахорд в басу. Плагальні звороти у натуральному мінорі. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема 6. Натуральні лади та їх гармонічні засоби в українській народній музиці. Гармонічні засоби в українській народній пісні. Альтерація натурального мінору, як засіб додавання жалощів. Кадансові звороти та інтонаційні особливості українській народній пісні. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. |
20 2 2 8 2 4 2 |
|
3. 3.1. 3.2. 3.3. 3.4 3.5 |
Модуль 3. Тема 1. Хроматична система в гармонії віденських класиків. Акорди групи подвійної домінанти. Альтерація в акордах ДД. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема 2. Тональний план в музиці віденських класиків. Відхилення у творчості Гайдна, Моцарта, Бетховена. Тональності як функції вищого порядку. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема 3. Модуляція – найважливіший засіб тонального розвитку. Типи модуляцій. Модулюючий та немодулюючий хроматизм. Функціональний зв’язок тонічних акордів головної та побічної тональностей. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема4. Гармонія в творчості українських композиторів-класиків (Стеценка Степового, Леонтовича). Творчий підхід композиторів до принципів українського багатоголосся. Хорові обробки: поєднання гармонії зі значним поліфонічним розвитком. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема5. Гармонія російських композиторів-класиків: Глінки, Бородіна, Римського-Корсакова. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. |
14 3 3 4 3 1 |
|
4 4.1. 4.2. 4.3. 4.4 4.5. 4.6 4.7 |
Модуль 4. Тема 1. Мажоро-мінорні та міноро-мажорні ладові системи. Модуляції у II ступінь спорідненості. Теорії спорідненості та міжтональних зв’язків. 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема 2. Гармонія романтиків. Альтерація акордів групи S. Альтерація акордів групи D. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема 3. Криза романтичної гармонії. Енгармонізм як колористичний засіб. Гармонія імпресіонізму та експресіонізму. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. Тема 4. Складні типи модуляції. 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. Тема 5. Напрямки сучасної гармонії /оглядово/.А. Шенберг, А.Берг, А. Веберн, К. Пендерецький та ін. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Когоутек Ц. Техника композиции в музыке ХХ века / Ц. Когоутек. – М.: Музыка, 1976. – 367 с. 2. Скорик М. Структура і виражальна природа акордики в музиці ХХ ст. / М. Скорик. К.: Музична Україна, 1983. – 160 с. Тема 6. Гармонія українських композиторів ХХ ст. (Лятошинський, Ревуцький. Нові грані синтезу мажору та мінору в творчості В.Сильвестрова. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Когоутек Ц. Техника композиции в музыке ХХ века / Ц. Когоутек. – М.: Музыка, 1976. – 367 с. 2. Скорик М. Структура і виражальна природа акордики в музиці ХХ ст. / М. Скорик. К.: Музична Україна, 1983. – 160 с. Тема 7. Гармонія Бартока, Хіндеміта, С.Прокоф’єва, Стравінського Свірідова, Шнітке. Рекомендовані інформаційні джерела: 1. Когоутек Ц. Техника композиции в музыке ХХ века / Ц. Когоутек. – М.: Музыка, 1976. – 367 с. 2. Скорик М. Структура і виражальна природа акордики в музиці ХХ ст. / М. Скорик. К.: Музична Україна, 1983. – 160 с. 3. Холопов Ю. Современные черты гармонии Прокофьева / Ю. Холопов. – М. : Музыка, 1967. – 477 с |
20 4 4 2 4 2 2 2 |
4.2. Плани лабораторних занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
1. |
Гармонія музики епохи Відродження, бароко та ранньокласичного періоду.Лад і тональність гомофонно-гармонічного складу в епоху пізнього Відродження.Гомофонно-гармонічний склад музики в епоху Бароко. Лад і тональність в музиці раннього класицизму. Жанрова основа та функціональність гармонії. Хроматизація діатоніки в музиці Бароко. Типи акордів та їхня структура в епоху Відродження. Типи акордів в музиці бароко. 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. |
14 |
2. |
Гармонія класицизму. Тризвуки всіх ступенів мажору та мінору. Септакорди всіх ступенів мажору та мінору. Норми класичного голосоведіння, стрибки тонів, прохідні звороти, гармонізація гам, мелодизація басу. Неакордові звуки. Натуральний мінор у функціональній системі. Натуральні лади та їх гармонічні засоби в українській народній музиці. 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. |
20 |
3. |
Хроматика, відхилення та модуляція в гармонії. Хроматична система в гармонії віденських класиків. Тональний план у музиці віденських класиків. Відхилення. Модуляція – найважливіший засіб зміни тонального розвитку. Гармонія у творчості українських композиторів-класиків М. Лисенка, К. Стеценка, Я. Степового, М. Леонтовича. Гармонія російських композиторів-класиків: М. Глінки, О. Бородіна, М. Мусоргського, М. Римського-Корсакова. 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. |
14 |
4. |
Гармонія романтизму. Напрямки розвитку гармонії ХХ – початку ХХІ століття. Мажоро-мінорні та міноро-мажорні системи. Модуляція у другий ступінь спорідненості. Гармонія романтиків, Альтерація акордів групи S та D. Криза романтичної гармонії. Гармонія імпресіонізму, експресіонізму. Складні типи модуляції. Напрямки сучасної гармонії /оглядово/.А. Шенберг, А. Берг, А. Веберн, К. Пендерецький та ін. Гармонія українських композиторів XX ст.: Б. Лятошинського, Л. Ревуцького, М. Скорика, Є. Станковича, В. Сильвестрова. Гармонія Б. Бартока, П. Хіндеміта, А. Онегера, С. Прокоф’єва, І. Стравинського, Г. Свиридова, А. Шнітке. 1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с. 2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с. 3. Когоутек Ц. Техника композиции в музыке ХХ века / Ц. Когоутек. – М. : Музыка, 1976. – 367 с. 4. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с. |
20 |
Разом |
68 |
4.3. Організація самостійної роботи студентів
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин |
1. |
Аналіз ладу і тональності, структури акордів музичних творів епохи зародження гомофонно-гармонічного складу. |
5 |
2. |
Гармонічний аналіз акордових засобів у дитячих, народних, естрадних піснях. |
5 |
3. |
Аналіз церковної музики Київської Русі. |
4 |
4. |
Багатоголосся української народної пісні. |
4 |
5. |
Аранжування народної пісні. |
4 |
6. |
Складання модуляційних періодів. |
4 |
7. |
Складання періодів, програмних творів за наданими гармонічними та фактурними умовами. |
5 |
8. |
Аранжування оригінальних класичних творів. |
5 |
9. |
Гармонічний аналіз музики класиків XVIII ст.: М. Березовського, Д. Бортнянського, А. Веделя, Г. Сковороди. |
4 |
10. |
Аранжування української народної пісні в сучасному стилі. |
4 |
11. |
Аранжування творів композиторів-романтиків. |
4 |
12. |
Складання оригінальних творів з використанням засобів музичної виразності всього курсу гармонії. |
4 |
Рекомендовані інформаційні джерела:
1. Дубовский И. : учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М. : Музыка, 1984. – 480 с.
2. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с.
3. Когоутек Ц. Техника композиции в музыке ХХ века / Ц. Когоутек. – М. : Музыка, 1976. – 367 с.
4. Скребкова О. Хрестоматия по гармоническому аналізу / О. Скребкова, С. Скребков. – М. : Музгиз, 1956. – 263 с.
V. Контроль якості знань студентів
5.1. Форми і методи поточного контролю: Завдання до контрольної роботи (тестові та модульні завдання). Письмова робота з гармонізації мелодії. Гармонічний аналіз прикладів з музичної літератури. Теоретичні питання до екзамену.
5.2. Форми і методи підсумкового контролю - Екзамен
Екзаменаційні питання:
$11. Лад і тональність гомофонно-гармонічного складу в епоху пізнього Відродження.
$12. Гомофонно-гармонічний склад музики в епоху Бароко.
$13. Лад і тональність в музиці раннього класицизму.
$14. Жанрова основа та функціональність гармонії.
$15. Хроматизація діатоніки в музиці Барокко
$16. Типи акордів та їхня структура в епоху Відродження.
$17. Типи акордів в музиці барокко
$18. Структура акордів музики ранньо-класичного періоду.
$19. Мелодика народної музики Східної та Західної Європи.
$110. Ладова основа та поліфонічність народної музики.
$111. Церковна музика Київської Русі
$112. Знаменний розспів
$113. Партесне багатоголосся.
$114. Гармонія протестантського хоралу
$115. Мажоро-мінорні та міноро-мажорні ладові системи.
$116. Модуляції у II ступінь спорідненості.
$117. Теорії спорідненості та міжтональних зв’язків.
$118. Гармонія романтиків.
$119. Альтерація акордів групи S
$120. Альтерація акордів групи D.
$121. Криза романтичної гармонії. Енгармонізм як колористичний засіб.
$122. Гармонія імпресіонізму та експресіонізму.
$123. Складні типи модуляції.
$124. Гармонія українських композиторів ХХ ст. (Лятошинський, Ревуцький).
$125. Нові грані синтезу мажору та мінору в творчості В.Сильвестрова.
$126. Фольклорні витоки ладо-гармонічної мови М.Скорика.
$127. Гармонія Бартока, Хіндеміта, С.Прокоф’єва, Стравінського Свірідова, Шнітке.
5.3. Критерії оцінювання знань студентів: письмова робота – 50 балів, знання теоретичного матеріалу – 20 балів, гармонічний аналіз – 20 балів, активність – 10 балів.
Всього – 100 балів.
VI. Навчально-методична карта дисципліни
VII. Основні й допоміжні інформаційні джерела для вивчення курсу
Основні:
$11. Аренский А. Сборник задач (1000) для практического изучения гармонии / А. Аренский. – М. : Музгиз, 1960. – 131 с.
$12. Барабашов В. Практический курс гармонии / В. Барабашов. – Ч.1. – К. : Музична Україна, 1967. – 259 с.
$13. Берков В. Гармония / В. Берков. –[Ч. І – ІІІ]. – М.: Музыка, 1962 – 1966. Ч.1 – 1962. – 212 с. Ч.2 – 1964. – 254 с. Ч.3 – 1966. – 240с.
$14. Бершадская Т. Нетрадиционные формы письменных работ по гармонии в консерваториях / Т. Бершадская. – Л.: Музыка, 1982. – 71 с.
$15. ГригорьевС.Теоретическийкурсгармонии : учебник / С.Григорьев.–М.: Музыка,1981.
$16. Дубінін О. Гармонія/ О. Дубінін. – К. : Музична Україна, 1968. – 133с.
$17. Дубовский И. :учебник гармонии / И. Дубовский и др. – 9-е изд. – М.: Музыка, 1984. – 480 с.
$18. Дубовский И. Модуляция:практическое пособие / И. Дубовский. – 2-е изд. испр. и доп. – М.: Музыка, 1965. – 83 с.
$19. Золочевський В. Ладо-гармонічні засади української радянської музики / В.Золочевський. – 2-е вид. – К.: Музична Україна, 1976. – 222 с.
$110. Когоутек Ц. Техника композиции в музыке ХХ века / Ц. Когоутек. – М.: Музыка, 1976. – 367 с. Режим доступу:
http://glierinstitute.org/ukr/study-materials/4/kogoutek.pdf
$111. Красинская Л. Элементарная теория музики / Л.Красинская, В.Уткин. – 3-е. Изд. – М.: Музыка, 1983. – 299 с.
$112. Кулевська З. Хрестоматія з гармонічного аналізу / З. Кулевська. – К.: Музична Україна, 1972. – 336 с.
$113. Курс теории музики / [ред. А.Островского]. – 2-е изд. – М.: Музыка, 1984. – 152 с.
$114. Мазель Л. О мелодии / Л. Мазель. – М.: Музгиз, 1952. – 300 с.
$115. Максимов С. Упражнения по гармонии на фортепиано / С. Максимов. – М.: Музыка, 1977. - 288 с.
$116. Мутли А. Сборник задач по гаромнии / А. Мутли. –7-е.изд. – М.: Музыка, 1986. – 163 с. Режим доступу :http://glierinstitute.org/ukr/study-materials/4/mutli.pdf
$117. Мюллер Т. Гармония / Т. Мюллер. – М.: Музыка, 1976. – 288 с.
$118. Мясоедов А. Учебник гармонии / А. Мясоедов. – 2-е изд. – М.: Музыка. – 318 с.
$119. Орфеєв С. Одновисотні тризвуки і тональності / С. Орфеєв. – К.: Музична Україна, 1969. – 90 с.
$120. Очерки по истории гармонии в русской и советской музыке. – Вып. 1 – М.: Музыка, 1985.– 80 с.
$121. Павлюченко С. Елементарна теорія музики / С. Павлюченко. – К.: Музична Україна, 1980. – 160 с.
$122. Римский-Корсаков Н. Практический учебник гармонии / Н. Римский-Корсаков.[ред. Я. Штейнберга]. –изд. 18-е, испр. и доп. – М.: Музгиз, 1952. – 171 с.
$123. Скорик М. Структура і виражальна природа акордики в музиці ХХ ст. / М. Скорик. – К.: Музична Україна, 1983. – 160 с.
$124. Скребкова О.Хрестоматия по гармоническому аналізу / О.Скребкова, С.Скребков. – М.: Музгиз, 1956. – 263 с.
$125. Степанов А. Гармония / А. Степанов. – М., 1971. – 240 с.
$126. Тіц М. Про сучасні проблеми теорії музики / М. Тіц. – К. : Музична Україна, 1976. – 160 с.
$127. Тох Э. Учение о мелодики/ Э. Тох. – М.: Госиздат, муз.сектор, 1928. – 135 с.
$128. Тюлин Ю. Задачи по гармонии / Ю. Тюлин. – В. 2. – М.: Музгиз, 1960. – 164 с.
$129. Тюлин Ю. Образцы решения гармонических задач / Ю. Тюлин. – В.2. – М. : Музгиз, 1960. – 199 с.
$130. Тюлин Ю.Теоретические основы гармонии / Ю. Тюлин, Н.Привано. – Л.:Музгиз, 1956. – 272 с.
$131. Тюлин Ю.Учебник гармонии /Ю. Тюлин,Н.Привано. –3-е. Изд. – М.: Музыка, 1986.
$132. Хвостенко В. Задачи и упражнения по элементарной теории музики / В.Хвостенко. –5-е. Изд. – М.: Музыка, 1965. – 284 с.
$133. Холопов Ю. Задания по гармонии / Ю.Холопов. – М.: Музыка, 1983. – 286 с.
$134. Холопов Ю. Очерки современной гармонии / Ю.Холопов // Исследование. – М.: Музыка, 1974. – 287 с. Режим доступу :https://noty.propovednik.com/Public/_%D0%A3%D1%87%D0%B5%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8/%D0%93%D0%B0%D1%80%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D1%8F/%D0%A5%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%20%D0%AE.%D0%9D.%2C%20%D0%9E%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B8%20%D1%81%D0%BE%D0%B2%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B9%20%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D0%B8.pdf
$135. Хоминский Й. Історія гармонії та контрапункту / Й. Хоминский. // Первісне багатоголосся. Доба органуму. Поліфонія Середньовіччя. – К.: Музична Україна, 1975. – 576 с.
$136. Чайковский П. Краткий учебник гармонии / П. Чайковский // Полное собрание сочинений. –М.: Музгиз, 1957.– 256 с. Режим доступу :http://www.kholopov.ru/arc/ch-harm-short.pdf
$137. Шевальє Л. История учения о гармонии / Л. Шевальє. [ред. М.Иванова-Борецкого]. – изд.1-е. М.: Гос.Муз. издат, 1931. – 183 с. Режим доступу :
http://www.px-pict.com/7/3/2/9/2.html
$138. Этингер М. Раннеклассическая гармонія / М. Этингер. М.: Музыка, 1979. – 312 с.
Допоміжні:
$11. Алексеев Б. Задачи по гармонии / Б. Алексеев. – М. : Музыка, 1976.
$12. Андросюк П. Гармонія в музичних прикладах / П. Андросюк. – К.: Мистецтво, 1963, – 193 с.
$13. Бершадская Т. Лекции по гармонии / Т. Бершадская. – Л.: Музыка, 1978. – 200 с.
$14. Вахромеев В. Элементарная теория музики / В. Вахромеев. – 6-е изд.испр. и доп. – М.: Музыка, 1971. – 231 с.
$15. Гармония : теоретический курс – СПб. : Издательство “Лань”, 2003. – 544 с.
$16. Гуляницкая Н. Введение в современную гармонию / Н. Гуляницкая. – М. : Музыка, 1984. – 256 с.
$17. Курт Э. Романтическая гармония и ее кризис в «Тристане» Вагнера / Э. Курт. – М. : Музыка, 1975. – 551 с.
$18. Мазель Л. Проблемы классической гармонии / Л. Мазель. – М.: Музыка, 1972. – 616 с.
$19. Мясоедов А. Задачи по гармонии / А. Мясоедов. – М.: Музыка, 1981. – 80 с.
- Рогачев А. Системныйкурсгармонииджаза / А. Рогачев // Теория и практика. – М.: Владос, 2000. – 128 с.
11. Способин И. Лекции по курсу гармонии / И. Способин. – М. : Музыка, 1969. – 241 с.
- Тюлин Ю. Учение о музыкальной фактуре и мелодической фигурации / Ю.Тюлин. – М.:Музыка, 1976. – 163 с.
13. Холопов Ю. Гармония / Ю. Холопов // Теоретический курс. – М., 1988 – 505 с.
- Холопов Ю. Современные чертыгармонииПрокофьева / Ю. Холопов. – М. : Музыка, 1967. – 477 с.
VIIІ. Доповнення та зміни, внесені до робочої програми в 2019/2020 н.р.