Серія «Забуті імена» (2004 – 2010).
ВІД УПОРЯДНИКІВ
Інтеграція України до європейської спільноти ставить перед молодим поколінням важливе завдання: з одного боку, оволодіння новітніми інформаційними та культурними технологіями, а з іншого, – збереження національного культурного досвіду та традицій. Вітчизняне музичне мистецтво, яке відображає багатовікову історію українського народу, є невичерпною скарбницею національної духовної культури. Невід'ємною складовою її виступає фортепіанна творчість.
З метою популяризації найкращих сторінок творчого здобутку українських композиторів, творчість яких упродовж багатьох десятиліть була малодоступною для музичної громадськості України, Інститут мистецтв Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова у 2004 році розпочав випуск видань серії "Забуті імена". У цих навчальних посібниках презентовано численні фортепіанні твори українських композиторів, які, на жаль, не посіли належного місця у навчальному і концертному репертуарі учнівської молоді та недостатньо відомі широкому колу шанувальників музичного мистецтва. З деякими фортепіанними опусами, представленими у посібниках, музична громадськість України має змогу ознайомитись уперше.
Перша частина навчального посібника "Українська фортепіанна музика. Педагогічний репертуар для дітей та юнацтва" 2004 року випуску була адресована учням молодших класів дитячих музичних шкіл та шкіл мистецтв. В ній були представлені цікаві зразки фортепіанної творчості таких композиторів, як В.Барвінський, Н.Нижанківський, М.Соколовський, С.Шевченко, П.Козицький, М.Скорульський, М.Любарський, І.Віленський. Видання набуло великої популярності, окремі твори та фортепіанні збірки цих композиторів знайшли своїх юних виконавців, вони активно використовуються у педагогічній практиці, звучать на академічних концертах.
У 2006 році вийшла у світ друга частина посібника, яка була розрахована на учнів середніх і старших класів музичних шкіл, студентів музичних навчальних закладів різного рівня, а також аматорів музичного мистецтва. У посібник увійшли окремі п'єси та музичні цикли А.Гуссаковського, А.Єдлічки, Д.Січинського, В.Грудина та ін., створені митцями у другій половині XIX і на початку XX століття. Мета цього видання полягала у тому, щоб розширити навчальний репертуар учнів та студентів, дати поштовх їх концертно-просвітницькій діяльності з розкриття забутих імен національної мистецької спадщини.
Третя частина видання 2010 року серії “Забуті імена” знайомить з маловідомими фортепіанними творами українських композиторів Ф.Якименка, В.Костенка, Ф.Надененка, розквіт творчості яких прийшовся на першу половину XX століття. Запропонований навчальний посібник вартий уваги і тому, що в ньому представлено твори, які свого часу входили до видань серії "Український педагогічний репертуар" (1930 р.). Укладачами серії, яка складалася з 60 зошитів, виступили професори Музично-драматичного інституту імені М.В.Лисенка Г.Беклемішев, В.Золотарьов, Л.Ревуцький. Важко переоцінити значення цього видання для теорії і практики музичної освіти в Україні. Заслуга упорядників першого "Українського педагогічного репертуару", як писала Ж.Хурсіна, полягала, перш за все, в тому, що вони протиставили потоку салонної, абстрактно-віртуозної літератури, яка набула широкого розповсюдження у 20-ті роки XX століття, кращі зразки класичної та сучасної української музики. Тоді учні музичних навчальних закладів отримали змогу включити до своїх програм твори вітчизняних композиторів, а викладачі - український навчальний репертуар, розподілений на шість ступенів складності. Окрім творів таких видатних композиторів, як М.Лисенко, Л.Ревуцький, Я.Степовий, Д.Бортнянський, вони включали твори маловідомих композиторів Ф.Якименка та В.Костенка.
Знайомство з музичними творами, представленими у серії “Забуті імена”, допоможе молодому поколінню виконавців засвоїти, зберегти та примножити національні мистецькі традиції. У кожній збірці є Передмова, що містить короткі біографічні відомості про авторів та окремі методичні поради щодо інтерпретації представлених творів. Видання адресовані учнівській молоді різного віку, в тому числі учням шкіл мистецтв, студентам середніх та вищих музично-педагогічних навчальних закладів, широкому колу фахівців, а також усім шанувальникам українського фортепіанного мистецтва.
Тетяна Миколаївна ЗАВАДСЬКА – канд.пед.наук, професор
Олена Сергіївна КОЗАЧУК – доцент