Ткач Марія Михайлівна
Наукові ступені і звання: кандидат педагогічних наук, професор
Посада: завідувачка кафедри теорії музики та естрадного мистецтва
В Університеті працює: з 2021 р.
Освіта: Київська державна консерваторія ім. П. І. Чайковського
Дисципліни, які викладає: Теорія та історія вокального мистецтва, Методика викладання вокалу (за видами), Науковий семінар, Психологія музичної діяльності; здійснює наукове керівництво аспірантами, бакалаврськими та магістерськими роботами.
Авторський профіль:
https://orcid.org/0000-0002-5538-975X
https://scholar.google.com.ua/citations?user=L9tDpiMAAAAJ&hl=uk
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57787425100
Професійну освіту здобула на фортепіанному факультеті Київської державної консерваторії ім. П. І. Чайковського (клас професора А. К. Рощиної). Після закінчення консерваторії з 1987 по 1999 рр. працювала концертмейстером кафедри оркестрового диригування Київського державного інституту культури (зараз Київський національний університет культури і мистецтв).
З 1999 по 2003 рр. навчалася в аспірантурі Київського національного університету культури і мистецтв.
Після завершення навчання в аспірантурі у 2004 р. захистила кандидатську дисертацію на тему: «Становлення художнього світовідношення майбутніх музикантів-педагогів у процесі професійної підготовки» за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор О. М. Олексюк).
У 2006 р. присвоєно вчене звання доцента кафедри теорії музики та музичного виховання.
Загальний стаж науково-педагогічної роботи – 35 років.
За цей час працювала на посаді доцента у різних закладах вищої освіти міста Києва: доцент кафедри теорії музики та музичного виховання Київського національного університету культури і мистецтв (2003 – 2007 рр.); доцент кафедри теорії та методики музичного мистецтва Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка (2009 – 2017 рр.).
Викладала такі навчальні дисципліни: «Університетські студії» (Вступ до спеціальності); «Музична педагогіка»; «Теорія музичної освіти»; «Системи музичної освіти зарубіжних країн»; «Історія театрального мистецтва»; «Науково-дослідна практика».
Здійснювала наукове керівництво курсовими, бакалаврськими, магістерськими роботами та дисертаційними дослідженнями аспірантів.
З 2018 по 2020 рр. – докторантка Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України.
Тема дисертаційного дослідження «Теорія і методика формування професійного світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва в університетах» на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 011 – «Освітні, педагогічні науки». Робота над дисертаційним дослідженням наразі продовжується.
З 11 листопада 2021 року по червень 2023 року – доцент кафедри теорії та історії музики НПУ імені М.П. Драгоманова (нині УДУ імені Михайла Драгоманова).
З 25 липня 2023 року й до тепер – завідувачка кафедри теорії музики та естрадного мистецтва факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського УДУ імені Михайла Драгоманова.
Викладає навчальні дисципліни: «Теорія та історія вокального мистецтва», «Методика викладання вокалу (за видами)», «Науковий семінар», «Психологія музичної діяльності». Здійснює наукове керівництво аспірантами, бакалаврськими та магістерськими дослідженнями, а також науково-дослідною та науково-виробничою практикою студентів.
З 2022 р. – член Вченої ради факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського УДУ імені Михайла Драгоманова.
З 2023 р. – член Науково-методичної ради факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського УДУ імені Михайла Драгоманова.
Учений секретар спеціалізованої вченої ради з правом прийняття до розгляду та проведення захистів дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора (кандидата) наук зі спеціальностей 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання; 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання (образотворче мистецтво) в УДУ імені Михайла Драгоманова.
У червні 2024 року присвоєно вчене звання професора кафедри теорії музики та естрадного мистецтва. Атестат професора АП № 006200 (Рішення атестаційної колегії від 26 червня 2024 року).
Має захищених аспірантів на здобуття наукового ступеня вищої освіти доктора філософії з галузі знань 01 Освіта, за спеціальністю 014 Середня освіта (музичне мистецтво).
Коло наукових інтересів: духовно-світоглядна проблематика у сфері вищої мистецької освіти; дослідження транзитивних процесів в постнекласичній мистецькій освіті; формування професійного світорозуміння майбутнього фахівця у сфері музичного мистецтва; освітні реформи та педагогічні інновації.
Авторка понад 60 публікацій різного спрямування – навчальні та науково-методичні посібники; розділи у колективних монографіях; статті, що індексуються в наукометричних базах, зокрема, Scopus; статті у провідних фахових журналах України; доповіді та тези у міжнародних науково-практичних конференціях; навчальні програми; методичні рекомендації до написання бакалаврських та магістерських робіт та ін.
Вибрані публікації:
Монографії:
- Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : колект. монограф. /О. М. Олексюк, М. М. Ткач, Д. В. Лісун. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. С. 37 – 67. http://catalog.odnb.odessa.ua/opac/index.php?url=/notices/index/IdNotice:307236/Source:default
- Tkach Mariia. Formation of the Professional Worldwiev of Future Music Teachers at Universities: A Theoretical and Methodological Analysis of the problem / Individual Spirituality in Post-nonclassical Arts Education; Collective monograph; edited by Olga Cambridge Scholars Publishing, 2019. (авт. Pages 31– 47). URL: http://oleksyuk/com
- Ткач М.М. Вища мистецька освіта у постнекласичному дискурсі: між- та трансдисциплінарний вимір. Трансдициплінарний вимір підготовки фахівців мистецького профілю: колективна монографія. Ч. 1 / Т. Бондар та ін.; за заг. ред. А. Козир. Київ: Вид-во «Світ знань», 2023. С. 47 – 78.
Навчальні та науково-методичні видання:
- Педагогіка духовного потенціалу особистості: сфера музичного мистецтва: навч. посіб. / О. М. Олексюк, М. М. Ткач. Київ : Знання України, 2004. 264 с. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=EC&P21DBN=EC&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=U=&S21COLORTERMS=0&S21STR=%D0%A9
- Музично-педагогічний процес у вищій школі : наук.-метод посіб. / О. М. Олексюк, М. М. Ткач. Київ : Знання України, 2009. 123 с. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=EC&P21DBN=EC&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=U=&S21COLORTERMS=0&S21STR=%D0%A9
Наукові публікації у періодичних виданнях, які включені до наукометричних баз, зокрема SCOPUS
- Tkach M.M., Oleksiuk O.M., Kosinska N.L., Kyfenko A.M. (2022). Postnonclassical Practices іn the Content of Higher Art Education. Journal of Higher Education Theory and Practice, 22(6), 206 – 214. https://doi.org/10.33423/jhetp.v22i6.5242
- Tkach, M., Kozyr, A., Mymryk, M., Dubiuk, N., and Liming, W. (2023). General problems of higher music education, Ways of modernizing education and improving the research skills of young people, Youth Voice Journal, II, pp. 59-70. ISBN (ONLINE): 978-1-911634-96-6, e-mail: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.18140.97925
- Moo-Jin Jeong, Seoung-Mook Rheem, Yong-Ho Park, Roza Nurtazina & Mariia Tkach. (2024). Loss and damage of Ukraine’s cultural heritage: actions of the Russian Federation today compared to Germany during World War II, International Journal of Environmental Studies. https://doi.org/10.1080/00207233.2024.2314850
- Tkach, O. Oleksiuk, L. Bobyk, M. Mymryk and W. Liming. (2024). Non-linear thinking strategies in post-non-classical higher art education: A synergistic concept. Sci Herald Uzhhorod Univ Ser Phys. 2024; (55): 1994-2005. https://doi.org/10.54919/physics/55.2024.199kv4
Статті у фахових вітчизняних та зарубіжних виданнях, матеріалах міжнародних науково-практичних конференцій:
- Ткач М. М. Психологічні механізми поетапного формування професійного світорозуміння майбутніх учителів музики на засадах герменевтики. Гуманітарний вісник ДВНЗ "Переяслав-Хмельницький педагогічний університет імені Григорія Сковороди". Додаток 2 до Вип. 35: Тематичний випуск "Проблеми емпіричних досліджень у психології". Київ: Гнозис, 2014. В.11 С. 327 – 336. https://elibrary.kubg.edu.ua/view/year/2014.type.html
- Ткач М. М. Універсалії педагогічної культури в структурі професійного світорозуміння майбутнього вчителя музики. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. : Педагогіка і психологія: зб. статей. Ялта: РВВ КГУ, 2014. Вип. 45. Ч. 3. С. 227– 233. https://elibrary.kubg.edu.ua/view/year/2014.type.html
- Ткач М. М. Професійне світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва в контексті гуманістичної парадигми освіти. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі: науковий журнал. Київ: Київський ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. №1. С. 20 – 26. https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/7
- Ткач М. М., Бондаренко Л. А. Герменевтичні методи у фаховій підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Вип. 37(3), Том ІІ (22): Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». Київ: Гнозис, 2017. С. 114 – 123. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/20878/1/l_bondarenko_m_tkach_MChPPCh_II_IM_KTMMM.pdf
- Ткач М. М. Сучасні підходи до проблеми формування професійного світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва в університетах. Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / редкол.: О. І. Безлюдний (гол. ред.) та ін. Умань: ВПЦ «Візаві», 2018. Вип. 18. С. 315 – http://psv.udpu.edu.ua/article/view/162407
- Tkach Mariia. The Psychological Mechanisms in the Development of a Hermeneutic Perspective among Music Teachers. Professional Artistic Education and Culture within Modern Global Transformations; edited by Olga Oleksiuk. Cambridge Scholars Publishing, 2018. (авт. Pages 113 – 124). URL: http://oleksyuk/com
- Ткач М. М. Концепт професійного світорозуміння майбутнього вчителя музичного мистецтва у постнекласичному дискурсі. Духовність особистості: методологія, теорія і практика : збірник наукових праць / Гол. редактор Г. П. Шевченко. Вип. 4 (91). Сєвєродонецьк: вид-во СНУ ім. В. Даля, 2019. С. 208 – 222. https://doi.org/10.33216/ 2220-6310-2019-91-4-208-222
- Ткач М. М. Філософія музики у контексті культурно-історичної традиції: онтологічний підхід. Естетика і етика педагогічної дії : зб. наук. пр. / Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Вип. 21. с. 33 – 47. https://doi.org/ 10.33989/2226-4051.2020.21.218083
- Ткач М. М. Постнекласичні актуалітети вищої мистецької освіти: онтологічний вимір. Мистецтво та освіта: науково-методичний журнал. Колективне підприємство вид-во "Педагогічна думка" Інституту педагогіки НАПН України, №1(95). С. 14 – 20. DOI: https://doi.org/10.32405/ 2308-8885-2020-91-1-14-20
- Tkach, M. M., & Oleksiuk, O. M. (2021). Value-based orientations as a normative regulatory mechanism for the formation of professional worldview of future music teachers. Linguistics and Culture Review, 5(S2), 522-536. https://doi.org/10.37028/lingcure.v5nS2.1388
- Ткач М. М. Синергізм взаємодії культурфілософських аспектів постнекласичного знання у змісті вищої мистецької освіти. Український педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 67 – 78 http://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-67-78
- Ткач, М. (2023). ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ ЯК БАЗОВИЙ КОНСТРУКТ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО СВІТОРОЗУМІННЯ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА. Проблеми підготовки сучасного вчителя, (2(28), 23–34. https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(28).2023.291723
- Федоришин В. І., Ткач М. М. (2023). Нелінійні підходи до фахової підготовки студентів факультетів мистецтв. Український педагогічний журнал. № 4. С. 137 – 146. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-137-146
- Tkach M, Fedoryshyn V, Hlazunova I, Mymryk M, Maltseva N. (2024). Methods of teaching professional disciplines in institutions of higher art education: Interdisciplinary aspect. Sci Herald Uzhhorod Univ Ser Phys. (56):1088-1096. https://doi.org/10.54919/physics/56.2024.108rh8
- Ткач, М. М., & Ларікова, Л. А. (2024). Мультимодальні методи навчання у фаховій підготовці студентів мистецьких спеціальностей. Академічні візії, (36). https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/1455
- BORYSOV, V., TKACH, M., & YANG Jun,. (2024). Підготовка студентів мистецьких спеціальностей до виконання старовинної барокової музики: художньо-стилістичний та технологічний аспекти. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти, 32, 151–161. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series14.2024.32.19